Friday, January 5, 2024

Kelisa 850: lampu signal hadapan kiri / tombol hand brake Rusa

ketika menghantar anak ke sekolah pada pagi hari, saya mendapati, apabila memberi signal ke kiri, lampu indikator berkelip dengan laju. sebaliknya, jika memberi signal kanan, lampu indikator berkelip dengan tempo normal.

ini menunjukkan ada masalah pada sistem signal ( diod? wiring ? mentol ?).

saya keluar dari kereta dan cuba nyalakan lampu isyarat kecemasan, didapati lampu sebelah kiri tidak menyala.

boleh jadi lampu mentol sudah kong.

pada waktu tengah hari, saya singgah di kedai spare part, dan beli mentol berserta tombol hand brake untuk Rusa 1.3. harganya ialah RM11 untuk kedua-dua item ( mungkin knob RM7.00, mentol RM4.00). Tombol dapat yang chrome, bukan plastik. 


saya tuil perumah lampu signal dan mengeluarkan mentol, lalu mendapati filamen mentol belum putus, sarang pemegang  mentol didapati basah. saya fikir inilah puncanya, mungkin short-circuit. saya ambil tisu dan lap-lap sarang pemegang mentol sehingga kering. 


apabila dimasukkan mentol lama, lampu signal dapat berfungsi semula. tempo pun kembali ke normal.

nampaknya kena simpan dulu mentol yang baharu dibeli.

mentol ada dua jenis, satu untuk lampu kuning dan satu untuk lampu putih.

kelisa saya adalah versi lampu kuning.



No comments:

Post a Comment